Projecten
Editie 2020

Projecten


Zowel tijdens mijn tijd op de academie als in de tijd sinds ben ik altijd bezig met meerdere kleine en grote projecten. In dit archief vindt je een aantal projecten van de afgelopen jaren.

Editie 2020

CONCEPT

Editie 2019, 2020, 2021 en 2022


Sinds 2013 sta ik voor de klas en in die jaren heb ik meegewerkt aan veel verschillende opdrachten. Sinds mijn afstuderen neem ik elk jaar de tijd om al die opdrachten er weer bij te pakken en te archiveren.


Wat is nuttig om te bewaren en wat kan weg?

Dat probeer ik elk jaar opnieuw te doen om zo een representatief boek te maken. Alle opdrachten die mogen blijven zijn herschreven en in universeel format gezet. Dit format is gemakkelijk te bewerken om de opdracht geschikt te maken voor verschillende doelgroepen.


Editie 2020
Editie 2020
Editie 2020

Engage with the line


Tijdens de master lag de focus van mijn werk op het onderzoeken van grenzen. Grenzen in de kunst maar specifiek binnen kunsteducatie. Over hoe we controversiele onderwerpen bespreekbaar kunnen maken tijdens de les.


Tijdens de docenten opleiding was ik al begonnen met het onderzoeken van onderwerp. Want hoe ga je met dit soort meningen om? En hoe kan je er een constructief debat over voeren in de klas? Tijdens het onderzoek belichte ik kunstenaars zoals Jonas staal en de cartoonist Gregorius Nekschot.


Tijdens het project, engaging with the line, ging hij in gesprek met kunst onderwijzers over hoe zij dit soort situatie zouden aanpakken tijdens hun werk. Een aantal van deze gesprekken werden opgenomen en zijn uiteindelijk verwerkt in een documentaire waar aan de hand van voorbeelden van kunstenaars die controversieel werk maakte het gesprek werd gevoerd over de consequenties voor het kunstonderwijs, zowel binnen als buiten scholen.


De documentaire was begin van de zomer 2018 te zien in het focus filmtheater in Arnhem met aansluitend een na gesprek met de aanwezige. Het was een project voor en door kunst onderwijzers.

Editie 2020

Focus of morality


Toen ik in de zomer van 2017 afstudeerde aan de docenten opleiding, had ik een installatie op de eind expositie staan. Een metalen frame met drie beeldschermen waar een serie van kleine en langere animaties op te zien waren. In samenwerking met studenten van het Rijnijssel college had ik een kunstinstallatie gecreëerd die de dualiteit van de menselijke ergernissen weergaf.


Kleine ergernissen in je eigen leven zijn soms zo overheersend dat er geen ruimte meer is om aandacht te geven aan het echte leed in de wereld. Is dat erg? Dat is de centrale vraag, een vraag waar ik ook geen antwoord op heb.


Samen met de leerlingen van de opleiding media vormgeving op het rijnijssel in Arnhem zijn we een project gestart. Hierbij zijn de leerlingen een ergenis gaan verbeelden. Al deze ergernissen werden in de installatie verbeeld.


Sjors in gesprek voor zijn eind examen werk
Editie 2020
Editie 2020

No refugee


No refugee was een rockopera ontwikkeld door de droom makerij in Nijmegen. De vluchtelingen crisis was in 2016 nog steeds bezig, en een gepassioneerde groep mensen was bezig om een voorstelling met vluchtelingen op de planken te zetten om hun verhaal te verbeelden.


In het najaar werd ik betrokken bij het project, via via, kwamen de makers met mij in contact. De opera verteld het verhaal van twee vluchtelingen die al in Nederland zijn aangekomen, ze zochten nog een manier, om in een kleine twee minuten het verhaal van hun vlucht uit Syrië te vertellen. De vraag aan mij was om een animatie te creëeren die het verhaal van de twee vluchtelingen verbeelde.



Editie 2020

Duty é cause


Ook al is het project nooit gerealiseerd, is dit project één van projecten waar ik enorm trots op ben. Een echt interdisciplinair project waar ik als illustrator samen werkte met vormgevers en programmeurs om een game te realiseren.


Enkele maanden hard werken in een klein team. Tijdens die periode zagen we elkaar minstens één keer per week om gemeenschappelijk te werken en te vergaderen. De rest van de tijd waren we vooral zelfstandig aan het werk. Uit eindelijk kreeg iedereen het te druk met andere projecten, maar de hoop is er om het project ooit weer op te pakken.


Sjors in gesprek voor zijn eind examen werk
Digitale foto collage. Maart 2022.

Sjors Houwer MEd

Artist Educator

Email: info@sjorshouwer.nl


Sjors Houwer MEd | Copyright © 2023